További Hardver cikkek
A klasszikus bluejeans feltalálója, a Levi Strauss & Co azt tervezi, hogy a farmernadrágjait vonalkód helyett rádiós azonosító (RFID) csipekkel látja el. A jelek szerint kísérleti fázisról van szó, melynek keretében a Levi Strauss a Dockers felső- és alsóruházati termékeit bizonyos kereskedelmi egységekhez matricaként felragasztott jeladókkal szállítja.
Az adatvédő szervezetek, köztük a szupermarketek magánszférát sértő lépései ellen harcoló CASPIAN (Consumers against Supermarket Privacy Invasion and Numbering) atól tartanak, hogy az RFID-csipek alkalmazásával adatvédelmi előírások és a vásárlók magánszférája is sérül.
A Benetton már próbálta
2003-ban a Benetton a CASPIAN által szervezett bojkott miatt szakította félbe az RFID-azonosítók tesztelését. A csipek ugyanazokat az információkat hordozzák, mint a vonalkódok, tehát a termék nevét, méretét és színét, próbálta nyugtatni a kedélyeket Jeffrey Beckmann, a Levi Strauss szóvivője.
A CASPIAN aktivistái akkor értesültek a jeladókkal kapcsolatos tervről, amikor a Levi's belső csatornákon további RFID-partnerek után kutatott.
Nem siettek kidobolni
A CASPIAN gyanúja szerint a közbelépésük nélkül a márkás termékek rádiós jeladóval való ellátása fű alatt lezajlott volna, hiszen a farmergyártó nem tett hivatalos bejelentést, és egy Levi's végfelhasználó sem panaszkodott még a csipekre. Így pedig senki nem törte magát azért, hogy eltávolítsa a vezeték nélküli azonosítókat.
Bár a Levi's a közleményeiben előszeretettel hang tags (fityegő cetli) néven emlegeti a termékazonosító jelzéseket, a kifejezés nem feltétlenül jelent puszta árcédulát, amit minden felhasználó levág a ruháról az első felhúzás előtt, írta a heise.de híroldal.
A farmergyártó többszöri megkeresésre sem volt elárulni az RFID-azonosítót alkalmazó kereskedelmi partnerei nevét és székhelyét. A titkolózásra nagykereskedelmi ügyfeleik érdekében van szükség, indokolta a döntést Jeffrey Beckmann.
Nyom nélkül olvasható
A polgárjogi szervezetek és az adatvédők azért kapnak frászt az RFID-azonosítóktól, mert a technológia egyedi azonosító fizikai kontaktus nélküli leolvasását tesz lehetővé. Az azonosító egy megfelelő eszközzel akár tisztes távolságból (legfeljebb 10-15 méterről) is leolvasható.
A vonalkóddal ellentétben az RFID-chipek teljesen egyedi azonosítót tárolnak, amelynek révén a megvásárolt termék összeköthető a vásárló személyével, ha az hitelkártyát vagy más, személyazonosításra alkalmas eszközt használ fizetéskor.
Az EU adatvédelmi munkacsoportja álláspontja szerint az RFID bizonyos alkalmazásai sérthetik az emberek méltóságát és az adatvédelmi előírásokat is.
Az igazi az anyagban van
A felhasználók CASPIAN által vizionált nyomon követése helyett a farmergyártót inkább az azonosítók két járulékos képessége érdekelheti. Egyrészt a ruhák csipjei felgyorsíthatják az áruházi feltöltési munkát, az elkelt modelleket megfelelő méretben azonnal lehetne pótolni.
Másrészt az RFID-csipek a megfelelő adattartalommal ellátva képesek lehetnek bizonyítani a drágán megvásárolt márkás termék valódiságát. Erre a képességre főként akkor lehet számítani, ha a jeladót feltűnés nélkül és eltávolíthatatlanul integrálják a ruhadarabba, illetve az kitartóan működik hosszabb idő után is.